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26-01-2016 Versión imprimir
Matej Matejka
Matej Matejka
 

CONTRᗄDICCIONES,
con Matej Matejka y Ditte Berkeley, del 15 al 20 de febrero en Barcelona


 
QUIÉN: Matej Matejka y Ditte Berkeley
A QUIÉNES: Actores/actrices, bailarines/bailarinas y cantantes interesados en la experiencia teatral o la danza y abiertos a todos aquellos que estén dispuestos a explorar campos “desconocidos” de la expresión corporal y vocal. El taller será en castellano e inglés.
 
CUÁNDO: Los días 15, 16, 17, 18, 19, 20 de febrero de 2016. De 10h a 14h y de 15:30h a 18:30h.
DÓNDE: ESPAI BLANC, C/Badajoz, 127-129, Barcelona. 
CUÁNTO: 140€ para socios AISGE, AADPC e Institut del Teatre / 170 € para no socios
CÓMO: Solicita plaza antes del 8 de febrero, por correo electrónico a jagustina@aisge.es.
INFO: jagustina@aisge.es / 934127622
 
 
 
Matej y Ditte son investigadores y performers afincados en Wroclaw, Polonia. Matej ha profundizado en el movimiento visible del cuerpo y Ditte en el movimiento audible del cuerpo. Ambos vinculados con el Instituto Grotowski, en la compañía Teatr Zar y en el Studio Matejka. Esta es una invitación para profundizar en el riguroso espacio de trabajo que define el Studio Matejka y Ditte Berkeley.

   Las contradicciones no son una limitación - Matej Matejka
. Es focalizando simultáneamente en ideas contrarias que abrimos una puerta hacia el interior, a las fuentes primarias del nuestro cuerpo-mente para resonar y fluir a través de la voz y el movimiento. Razón y sinsentido, espontaneidad e intención, perfección e imperfección se superponen reflejando nuestra existencia como una dinámica fusión de contradicciones. Trazando el movimiento a través de este laberinto de oposiciones, llegamos a un entendimiento profundo sobre nuestras identidades físicas y vocales. Las diferentes voces que reflejan nuestra propia fragilidad y fuerza. A través de un modelo de laboratorio que busca disolver las barreras entre la danza, el teatro, el movimiento, la voz, queremos desbloquear las potencialidades de los inicios, donde nace la acción. Elementos a compartir: el ritual de un espacio de trabajo respetuoso y centrado; la creación de una practica de entrenamiento diaria y personal; sensibilidad y escucha a través de la relación con el compañero y el grupo; despertar la anatomía del cuerpo para desarrollar un estado disponible (readiness) para la acción; transformar elementos de un training físico a una improvisación creativa; composición de estructuras físicas.

   Voice tale (la canción hablada) – Ditte Berkeley
. Estereotipos sobre la "voz bonita", mitos sobre "mal oído" o incapacidad de mantener un tono, solo son obstáculos para nuestro desarrollo que pueden llegar a dificultar el descubrimiento del potencial de nuestras voces. Tendemos a dar mas valor a la "estética" y virtuosidad de una voz, que a la calidad o expresión. Muy pocas veces somos capaces de reconocer el poder de expresión en la "fragilidad" así como en la "fuerza" de nuestra voz. Trasladando el foco de nuestra voz de dentro a fuera, mas allá de la percepción de como suena y mas en como se siente -por dentro- descubrimos un mundo de detalles y juego, en un lugar donde el sonido aparece como movimiento y color, texturas e imágenes. Esta exploración se convierte potencialmente en un encuentro con nuestras propias voces a través de una perspectiva que no estamos acostumbrados. Cada voz es individual. Saliendo de nuestra zona de confort nos damos la oportunidad de descubrir una nueva relación con nuestra voz. Las sesiones de trabajo se focalizan en la exploración de nuestra voz y la fusión con otras voces. Se convierte en un dialogo o una historia explicada por varias voces. Sobretodo nos permite escuchar activamente mientras cantamos, sin separar ambos procesos: cantar y escuchar; entendiendo que es el mismo proceso.
 
 
 
 
CONTRᗄDICTIONS: ‘The aim is not to create bodies that are plastic devices in service to the storytelling of theatre, but on the contrary, to instil a practice that keeps the physical body a well-cleaned instrument, capable of complex subtle expression. By engaging the entire body-mind, the body becomes a luminous reflection of the inner thoughts and the channel for the self.”


Los profesores
SOBRE MATEJ MATEJKA: Nacido en Bratislava el 1978, estudió música y teatro en el Conservatorio Estatal de Bratislava, así como Ciencias del Cine y teatro en la Universidad Palacky. En los años 2000-2005 fue miembro de la Farm in the Cave, un Teatro Estudio de Praga donde fue co-creador e interprete de varias actuaciones incluidas Sclavi / El canto de un emigrante (2004) –multi-premiado-. Desde 2005 ha colaborado con el Instituto Grotowski en el camp de la investigación de la expresión física y vocal en el teatro. Actor del Teatr TSAR y co-creador de Anhelli: The Calling y Cesària: Ensayos sobre Suicidio. Practicó el estilo Meridional de Kalarippayattu con Jayachandran Nair y Sankar Lal Sivasankaran Nair entre 2006-2008, en la India y en Polonia. Mas tarde, entre 2008-2010, entrenó Aikido, un arte marcial con Shidonin Piotr Masztalerz. En 2007 participó en el proyecto de la danza de Jaro Vinarsky Paisyn como co-creador e interprete. En otoño de 2010 se fundó el Estudio Matejka bajo los auspicios del Instituto Grotowski donde dirige una investigación en curso sobre la expresión física en la base del oficio de actor. Dirige sesiones de trabajo frecuentes en el Instituto Grotowski en Wroclaw, Polonia, así como en teatros y universidades de todo el mundo.

SOBRE DITTE BERKELEY:
Es perfomer en el Teatr Zar, investigadora en el Instituto Grotowski de Wroclaw; también es responsable de los VoicEncounters (centrado en la investigación y la idea de compartir culturas orales y vocales de todo el mundo). Entrenada como  actriz y graduada en la Rose Bruford College de Speech and Drama de Londres (2001). De entre los espectáculos del Teatr Zar, es actriz co-creadora de: nGospels of Childhood- Fragments on Intimations of Immortality from Recollections of Early Childhood (2003); Caesarean Section – Essays on Suicide (2007); Anhelli.The Calling (2010); Armine, Sister (2013). Además de su actividad con el Teatr Zar, colabora con el Studio Matejka en el entrenamiento vocal y el trabajo musical. Es supervisora vocal y musical en  sus espectáculos: Awkward Happiness, or Everything y Don’t Remember About Meeting You and Charmolypi. Lidera el workshop “Into the Sound” en colaboración con el Teatr Zar, que focalizan en cantos polifónicos de la tradición de Georgia. Independientemente lidera su propio workshop, Voice Tale (Speaking Song) basado en su practica vocal y musical como perfomer que ha desarrollado a lo largo de los años. Como resultado de su investigación vocal, se ha encargado de numerosas expediciones con el Teatr Zar.
 
 
 
Ditte Berkeley
Ditte Berkeley
 
 
 
CONTRᗄDICCIONS, amb Matej Matejka i Ditte Berkeley
 
QUI: Matej Matejka i Ditte Berkeley
A QUI: Actors/actrius, ballarins/ballarines i cantants interessats en l’experiència teatral o la dansa i obert a tots aquells que estiguin disposats a explorar camps "desconeguts" de l’expressió corporal i vocal. El workshop es farà en castellà i anglès.
QUAN: Els dies 15, 16, 17, 18, 19, 20 de febrer de 2016.
HORARI: De 10h a 14h i de 15:30h a 18:30h.
ON: ESPAI BLANC, C/Badajoz, 127-129, Barcelona. 
QUANT: 140 € per a socis AISGE, AADPC i Institut del Teatre / 170 € per a no socis.
COM: Sol·licita plaça abans del 8 de febrer, per correu electrònic a jagustina@aisge.es.
INFO: jagustina@aisge.es / 934127622
 
En Matej i la Ditte són investigadors i performers afincats a Wroclaw, Polònia. En Matej ha aprofundit en el moviment visible del cos i la Ditte en el moviment audible del cos.  Ambdós vinculats amb l’Institut Grotowski, en la companyia Teatre Zar i en l’Studio Matejka. Aquesta és una invitació per aprofundir en el rigorós espai de treball que defineix l’Studio Matejka i la Ditte Berkeley.

   Les contradiccions no són una limitació - Matej Matejka
. És focalitzant simultàniament en idees contràries que obrim una porta cap a l’interior, a les fonts primàries del nostre cos-ment per a ressonar i fluir a través de la veu i el moviment. Raó i sense sentit, espontaneïtat i intenció, perfecció i imperfecció es superposen reflectint la nostra existència com una dinàmica fusió de contradiccions. Traçant el moviment a través d’aquest laberint d’oposicions, arribem a un enteniment profund sobre les nostres identitats físiques i vocals. Les diferents veus que reflecteixen la nostra pròpia fragilitat i força. A través d’un model de laboratori que busca dissoldre les barreres entre la dansa, el teatre, el moviment, la veu, volem desbloquejar les potencialitats dels inicis, on neix l’acció. Elements a compartir: el ritual d’un espai de treball respectuós i centrat; la creació d’una pràctica d’entrenament diària i personal; sensibilitat i escolta a través de la relació amb el company i el grup; despertar l’anatomia del cos per desenvolupar un estat disponible (readiness) per a l’acció; transformar elements d’un training físic a una improvisació creativa; composició d’estructures físiques.

   Voice tale (la cançó parlada) – Ditte Berkeley
. Estereotips sobre la "veu maca", mites sobre "mala oïda" o incapacitat de mantenir un to, només són obstacles pel nostre desenvolupament que poden arribar a dificultar el descobriment del potencial de les nostres veus. Tendim a donar més valor a l’"estètica" i virtuositat d’una veu, que a la qualitat o expressió. Molt poques vegades som capaços de reconèixer el poder d’expressió en la "fragilitat" així com en la "força" de la nostra veu. Traslladant el focus de la nostra veu de dins a fora, més enllà de la percepció de com sona i més en com se sent -per dins- descobrim un món de detalls i joc, en un lloc on el so apareix com a moviment i color, textures i imatges. Aquesta exploració es converteix potencialment en una trobada amb les nostres pròpies veus a través d’una perspectiva que no estem acostumats. Cada veu és individual. Sortint de la nostre zona de confort ens donem la oportunitat de descobrir una nova relació amb la nostra veu. Les sessions de treball es focalitzen en l’exploració de la nostra veu i la fusió amb les altres veus. Es converteix en un diàleg o una història explicada per varies veus. Sobretot ens permet escoltar activament mentre cantem, sense separar ambdós processos: cantar i escoltar; entenent que és el mateix procés.
 
 
 
Els professors
MATEJ MATEJKA
Nascut a Bratislava el 1978, va estudiar música i teatre en el Conservatori Estatal de Bratislava, així com Ciències del Cinema i teatre a la Universitat Palacky. En els anys 2000-2005 va ser membre de la Farm in the Cave, un Teatre Estudi de Praga on va ser cocreador i intèrpret de diverses actuacions incloses Sclavi / El cant d'un emigrant (2004) -multipremiat-. Des de 2005 ha col·laborat amb l'Institut Grotowski en el camp de la recerca de l'expressió física en el teatre. Actor del Teatre TSAR i cocreador d’Anhelli: The Calling i Cesària: Assajos sobre Suïcidi. Va practicar l'estil Meridional de Kalarippayattu amb Jayachandran Nair i Sankar Lal Sivasankaran Nair entre 2006-2008, a l'Índia i a Polònia. Més tard, entre 2008-2010, va entrenar Aikido, un art marcial amb Shidonin Piotr Masztalerz. El 2007 va participar en el projecte de la dansa de Jaro Vinarsky Paisyn com cocreador i intèrpret. A la tardor de 2010 es va fundar l'Estudi Matejka sota els auspicis de l'Institut Grotowski on dirigeix una recerca en curs sobre l'expressió física a la base de l'ofici d'actor. Dirigeix sessions de treball freqüents a l'Institut Grotowski a Wroclaw, Polònia, així com en teatres i universitats de tot el món.

DITTE BERKELEY:
És perfomer en el Teatre Zar, investigadora a l’Institut Grotowski de Wroclaw; també responsable dels VoicEncounters (centrat en la investigació i la idea de compartir cultures orals i vocals de tot el món). Entrenada com a actriu i graduada a la Rose Bruford College de Speech and Drama de Londres (2001). D’entre els espectacles del Teatre Zar, és actiu i cocreadora de: nGospels of Childhood- Fragments on Intimations of Immortality from Recollections of Early Childhood (2003); Caesarean Section – Essays on Suicide (2007); Anhelli.The Calling (2010); Armine, Sister (2013). A més de la seva activitat amb el Teatre Zar, col·labora amb l’Studio Matejka en l’entrenament vocal i el treball musical. És supervisora vocal i musical en els seus espectacles: Awkward Happiness, or Everything I Don’t Remember About Meeting You and Charmolypi. Lidera el workshop “Into the Sound” en col·laboració amb el Teatre Zar, que focalitza en cants polifònics de la tradició de Geòrgia. Independentment lidera el seu propi workshop, Voice Tale (Speaking Song) basat en la seva pràctica vocal i musical com a perfomer que ha desenvolupat al llarg dels anys. Com a resultat de la seva investigació vocal, s’ha encarregat de nombroses expedicions amb el Teatre Zar.En la seva obra busca la ruta en la qual la dansa i el teatre són els vehicles de la igualtat per a l'expressió de l'artista.
 
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